Doorgaan naar hoofdcontent

Koffie?

Opschenken is weer helemaal de bom in koffieland. Ooit als een echte baan met een echt salaris heb dan koop ik een dikke vette Faema espressomachine. Met pistolen natuurlijk, niet van die volautomatische crap. Onze Nespresso (de Senseo voor NRC Next-lezers) staat al een tijdje droog.
Wij zijn hier in de fase na het opschenken aanbeland. De cafetiere. Van Johannes van Dam mogen wij helegaar geen filterkoffie drinken. Iets met lipiden en smaak die eruit gefilterd wordt. Ik heb dus zo'n echte Bodum gekocht. De espressomachine onder de cafetieres.
Koffie is even een klein Zenmomentje, vanwege de handelingen met zo'n cafetiere. En we zijn helemaal doorgeslagen want een bonenmolen staat naast de werkloze Nespresso. Verser wordt het niet. Hele bonen jonguh!
En dan een lekker schepje melkpoeder d'rin. Lekker hi/lo postmodern verwarring zaaien.

Boeken? Heb ik daar dan tijd voor dan? Ik doe mijn best, mijnheer. Eindelijk begonnen in Extremely Loud & Incredibly Close van Jonathan Safran Foer. Een hoogbegaafd jochie van 9 gaat op zoek naar de sporen die zijn vader, omgekomen tijdens 9/11, in NYC heeft achter gelaten. En ja, JSF is een pedante betweter af en toe, maar vooral en ook een fantastisch schrijver. Zeg maar de Amerikaanse Arnon Grunberg.

"What about little microphones? What if everyone swallowed them, and they played the sounds of our hearts through little speakers, which could be in the pouches of our overalls? When you skateboarded down the street at night you could hear everyone's heartbeat, and they could hear yours, sort of like sonar. One weird thing is, I wonder if everyone's hearts would start to beat at the same time, like how women who live together have their menstrual periods at the same time, which I know about, but don't really want to know about. That would be so weird, except that the place in the hospital where babies are born would sound like a crystal chandelier in a houseboat, because the babies wouldn't have had time to match up their heartbeats yet. And at the finish line at the end of the New York City Marathon it would sound like war." 

Overigens is de tekst van "Net Alsof" ten dele gebaseerd op JSF's eerste boek "Everything Is Illuminated". Dat u niet denkt dat ik alles zelf verzin. En het arty tussenstuk? No excuses, learn to live with it baby.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een Modderfakking Jaar

1e single Een jaar. Ik zag zonet dat mijn laatste blogpost een jaar geleden was. Een modderfakking jaar. Wat zeg ik? Méér dan een jaar geleden. En zoals de oplettende fans allang hebben opgemerkt: 'Radio De Maan' is nog steeds niet verschenen. Geen excuses, geen verhaal dat ik heel erg lang de tijd neem om zo nauwgezet mogelijk mijn muziek op te nemen. Want eerlijk gezegd ben ik niet dagelijks bezig met de plaat. Dat hoeft ook niet. Ik maak nog steeds progressie. Een paar nieuwere liedjes dringen zich op. Songteksten (toch altijd wel de laatste hordes) worden afgemaakt, liedjes die vast dreigden te lopen zijn vlot getrokken. Het krijgt vorm. Muzikaal, tekstueel en conceptueel. Het wordt mooi. Het is al mooi en ik voel dat ik wel weer een volgende stap in BELKER heb gezet. Er waren plannen. En er was realiteit. En onvoorziene omstandigheden met geld enzo. Dus wat ik eigenlijk wilde doen met het uitbrengen van 'Radio De Maan' gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Vo

DEMO-ITIS

Luiheid, onkunde en een niet aflatende liefde voor muziek. Zou ik daar een businessmodel van kunnen maken? Het bepaalt in ieder geval wel voor een groot deel mijn modus operandi in het schrijven van liedjes. Afgelopen week aan versie 2.0 van 'Licht En Horizon' gewerkt. Het liedje staat als demo sterk maar omdat ik de multitracks niet niet meer heb (het liedje was geschreven in het kader van een 7-dagen-7-liedjes-challenge) moest ik van de demo een betere nieuwe versie maken. Normaal gebruik ik de demo als startpunt en voeg laagjes toe en haal laagjes eraf totdat die demo begraven ligt ergens in het uiteindelijke resultaat. Dat is een bijzonder bevredigende manier van werken. En geen last van demo-itis want de demo vormt vrij letterlijk de basis van het arrangement. De sfeer van de demo blijft behouden.Die gaat het eerst verloren in het geval van demo-itis. Dus na al mijn gepraat over werken met kleine stukjes muziek en die samensmelten tot grotere stukken, met al mijn g

Boekenclub

Ayreon doet het zo Er zijn een aantal knopen doorgehakt. En liedjes geschreven. En wat gepield in de studio. Maar het waren een paar drukke maanden op de zaak dus de Grote Lijn heb ik niet zozeer vastgehouden als wel in de gaten gehouden. Er zijn andere manieren om een verhalend conceptalbum te maken. Dat is les 1. Het hoeft dus niet per se een Ayreon-achtige vorm te hebben. Ik denk daarnaast dat het format als uitingsvorm een belangrijke rol speelt in het storytelling van het album. Een verhaal op LP wordt anders geconsumeerd dan op cassette of CD, om nog maar te zwijgen van streaming. Persoonlijk denk ik dat streaming de wijze waarop we muziek maken en nadenken over wat muziek überhaupt is enorm heeft beïnvloed. En nog zal beïnvloeden in de nabije toekomst. Het boek 'Every Song Ever' van Ben Ratliffe is wat dat betreft een eye opener . Alleen al vanwege het feit dat we als luisteraar via Spotify enzo de hele muziekgeschiedenis onder de vingertoppen hebben, is van niet t