Doorgaan naar hoofdcontent

Kaal Sessie #1

Afgelopen zaterdag in het hoofdkwartier van De Testpiloten geweest. Waar een aantal vragen beantwoord moesten worden. Jazzbass of Hofner? Fruitsalade of broodje gezond? Gretsch of zelfbouw Tele? Hoe krijgen we die eels-sound? Foto of video? SX3 of 5? Hoeveel takes mogen er achter elkaar? Is VST toegestaan? En waar is de 4-sporen cassetterecorder gebleven? We zagen dat het goed was en beter ging worden.

"This could be the beginning of a beautiful friendship." - Humphrey Bogart's slotzin in Casablanca

Reacties

  1. nog wat zitten denken over "nooit meer kwijt". in 2/4, tikkie rustiger, akoestische gitaar. jouw aanpak werkt, maar is wat te stevig. mijn aanpak (zie demo) werkt ook, maar komt het liedje niet ten goede. en ik denk dat we het klein moeten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was net in een tussenuur aan het typen dat de 2/4 moet blijven. Hij klinkt lekker in 4/4 en je gitaardingen zijn tof, maar het is te zwaar. Het moet lichter. Ik denk wel elc.gitaar maar dan anders gespeeld. En er moet iets voor de laatste nooit meer kwijt om het gat te vullen. Gitaarlickje?
    Ik zal je nog vanavond mailen over zaterdag, morgen naar Ameland en geen internet dus. En ik tjek mijn agenda. Momentum vasthouden, dat is 't.
    Wat dacht je van Boys Beach Until I Die in het NL, met een ak.git?
    We spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gat:
    tweestemmig "nooit" (of misschien beter: "oeh") koortje. als ik dit weekend kans zie, zal ik het eens opnemen.

    til i die:
    ik bewaar jouw vertaling al een paar jaar in m'n mapje "iets mee doen". volgens mij heb ik een paar woorden of een regel veranderd, maar 'n mooie tekst. goed idee.

    we hebben ook een of twee uptempo nummers nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een Modderfakking Jaar

1e single Een jaar. Ik zag zonet dat mijn laatste blogpost een jaar geleden was. Een modderfakking jaar. Wat zeg ik? Méér dan een jaar geleden. En zoals de oplettende fans allang hebben opgemerkt: 'Radio De Maan' is nog steeds niet verschenen. Geen excuses, geen verhaal dat ik heel erg lang de tijd neem om zo nauwgezet mogelijk mijn muziek op te nemen. Want eerlijk gezegd ben ik niet dagelijks bezig met de plaat. Dat hoeft ook niet. Ik maak nog steeds progressie. Een paar nieuwere liedjes dringen zich op. Songteksten (toch altijd wel de laatste hordes) worden afgemaakt, liedjes die vast dreigden te lopen zijn vlot getrokken. Het krijgt vorm. Muzikaal, tekstueel en conceptueel. Het wordt mooi. Het is al mooi en ik voel dat ik wel weer een volgende stap in BELKER heb gezet. Er waren plannen. En er was realiteit. En onvoorziene omstandigheden met geld enzo. Dus wat ik eigenlijk wilde doen met het uitbrengen van 'Radio De Maan' gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Vo

DEMO-ITIS

Luiheid, onkunde en een niet aflatende liefde voor muziek. Zou ik daar een businessmodel van kunnen maken? Het bepaalt in ieder geval wel voor een groot deel mijn modus operandi in het schrijven van liedjes. Afgelopen week aan versie 2.0 van 'Licht En Horizon' gewerkt. Het liedje staat als demo sterk maar omdat ik de multitracks niet niet meer heb (het liedje was geschreven in het kader van een 7-dagen-7-liedjes-challenge) moest ik van de demo een betere nieuwe versie maken. Normaal gebruik ik de demo als startpunt en voeg laagjes toe en haal laagjes eraf totdat die demo begraven ligt ergens in het uiteindelijke resultaat. Dat is een bijzonder bevredigende manier van werken. En geen last van demo-itis want de demo vormt vrij letterlijk de basis van het arrangement. De sfeer van de demo blijft behouden.Die gaat het eerst verloren in het geval van demo-itis. Dus na al mijn gepraat over werken met kleine stukjes muziek en die samensmelten tot grotere stukken, met al mijn g

Boekenclub

Ayreon doet het zo Er zijn een aantal knopen doorgehakt. En liedjes geschreven. En wat gepield in de studio. Maar het waren een paar drukke maanden op de zaak dus de Grote Lijn heb ik niet zozeer vastgehouden als wel in de gaten gehouden. Er zijn andere manieren om een verhalend conceptalbum te maken. Dat is les 1. Het hoeft dus niet per se een Ayreon-achtige vorm te hebben. Ik denk daarnaast dat het format als uitingsvorm een belangrijke rol speelt in het storytelling van het album. Een verhaal op LP wordt anders geconsumeerd dan op cassette of CD, om nog maar te zwijgen van streaming. Persoonlijk denk ik dat streaming de wijze waarop we muziek maken en nadenken over wat muziek überhaupt is enorm heeft beïnvloed. En nog zal beïnvloeden in de nabije toekomst. Het boek 'Every Song Ever' van Ben Ratliffe is wat dat betreft een eye opener . Alleen al vanwege het feit dat we als luisteraar via Spotify enzo de hele muziekgeschiedenis onder de vingertoppen hebben, is van niet t