Doorgaan naar hoofdcontent

Alles Is Een Remix

Everything Is A Remix is een fijne open source docu, je mag doneren. Deel 1 en 2 staan online; de andere 2 delen volgen.
Het literaire Generatie X tijdschrift Zoetermeer had als motto: "Alles is al gedaan, maar nog niet door ons."
Ook het schrijven van een liedje is in zekere zin het remixen van bestaande elementen. Mocht je bijvoorbeeld denken het akkoordenschema | A | E/G# | F#m | zelf verzonnen te hebben, dan ken ik nog wel een stuk of honderd liedjes die dat schema in zich hebben. Toch noemt niemand dat remixen, terwijl je wel bestaande elementen verherbruikt.

Ik laat mijn studenten wel eens een remix maken van een bestaand nummer aan de hand van de multitracks. Sommigen - en meestal zijn dat de hardcore liedjesschrijvers - vinden dat meestal erg moeilijk. Remixen is een kunstvorm op zich.

Everything is a Remix Part 1 from Kirby Ferguson on Vimeo.

Reacties

  1. ik zet hierbij mijn vraagtekens. dat "alles is al gedaan" argument werkt niet, tenzij je echt 1 op 1 kopieert [het jatwerk van led zep, hoewel...]. maar als alles echt al gedaan zou zijn, zouden elbow, neil young, lady gaga en zelfs frans bauer geen nieuwe juweeltjes afleveren. bovendien zouden covers/ interpretaties dan ook niets toevoegen aan het origineel [vb.hallelujah - jeff buckley].

    het magische van het tamelijk beperkt dialect [effe ben watsonnen] van popmuziek is dat er telkens weer nieuwe, originele, authentieke liedjes geschreven worden, die een verrijking blijken te zijn en heel soms eeuwigheidswaarde hebben.

    het punt van zo'n schema is dat er niet perse sprake van hergebruiken is. tuurlijk, het is een bepaalde vorm die zowel een weg wijst als een beperking oplegt. maar zoals een zin uit bepaalde grammaticale elementen is opgebouwd, geldt dat voor muziek ook. en dan gekaderd. en dan toch blijft het mogelijk om met drie noten, of drie woorden, of zelfs alleen het ritmische patroon een liedje te herkennen.

    je zou dit misschien ook op literatuur los kunnen laten. hoewel we beperkt zijn in de mogelijkheden van de zin [zie hierboven] en ook de woordenschat gelimiteerd is, lukt het toch al een goede 2500 of zo jaar om -zelfs met simpele woorden- originele en bijzondere poezie en proza te schrijven. maar al die woorden zijn al ontelbare keren gebruikt, vaak zelfs in dezelfde volgorde.

    ik denk dat de kern van hetgene wat ik probeer te zeggen is dat drie elementen in muziek minstens zo belangrijk zijn dan de noten zelf: ruimte, timing en context. en daarmee zijn de mogelijkheden schier eindeloos.

    snap je wat ik bedoel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij is het alles-is-al-gedaan-argument zeker geen diskwalificatie. En het is wel degelijk mogelijk om origineel te zijn in 2011. Maar de meest originele geesten zijn er donders goed van doordrongen dat ze voortborduren op iets dat er al was. Michael Jackson, Prince, James Brown, Beatles, Stones, allemaal Grote Artiesten staand op de schouder van hun voorgangers. Het originele zit 'm naar mijn mening in het opnieuw rangschikken van bestaande elementen. Elke student die bij mij komt met de mededeling iets superorigineels te hebben gemaakt, verlaat doorgaans ontgoocheld het pand. Het gaat niet om originaliteit, maar om authenticiteit. En, inderdaad, die authenticiteit kan ook gespeeld (Tom Waits!) zijn.

    Alle kunst gaat over context, en daarmee ook over ruimte (plaats) en timing (tijd). En je hebt helemaal gelijk: de mogelijkheden zijn en blijven eindeloos. Gelukkig wel.

    Blijf ik volhouden dat er in de geschiedenis maar verdomd weinig artiesten zijn geweest die iets volstrekt nieuws hebben gedaan. Velvet Underground, Can, Sonic Youth, Beefheart (?), wel allemaal ondergronds en compromisloze baggerherrie.

    De Grote namen zijn nooit de trendsetters maar de trendvolgers. Denk aan de marktcyclus binnen de popmuziek.

    Enniewee, hier gaan het later nog over hebben. Nu moet ik naar de optocht in Prinsenbeek ;^) Is wel een fijne stukje docu, net als R.I.P. A Remix Manifesto, dat grotendeels over Girl Talk gaat.

    Houdoe,
    Des

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik blijf het een beetje een cynische benadering van creativiteit vinden, maar het zet je aan het denken:

    http://www.austinkleon.com/2011/03/30/how-to-steal-like-an-artist-and-9-other-things-nobody-told-me/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een Modderfakking Jaar

1e single Een jaar. Ik zag zonet dat mijn laatste blogpost een jaar geleden was. Een modderfakking jaar. Wat zeg ik? Méér dan een jaar geleden. En zoals de oplettende fans allang hebben opgemerkt: 'Radio De Maan' is nog steeds niet verschenen. Geen excuses, geen verhaal dat ik heel erg lang de tijd neem om zo nauwgezet mogelijk mijn muziek op te nemen. Want eerlijk gezegd ben ik niet dagelijks bezig met de plaat. Dat hoeft ook niet. Ik maak nog steeds progressie. Een paar nieuwere liedjes dringen zich op. Songteksten (toch altijd wel de laatste hordes) worden afgemaakt, liedjes die vast dreigden te lopen zijn vlot getrokken. Het krijgt vorm. Muzikaal, tekstueel en conceptueel. Het wordt mooi. Het is al mooi en ik voel dat ik wel weer een volgende stap in BELKER heb gezet. Er waren plannen. En er was realiteit. En onvoorziene omstandigheden met geld enzo. Dus wat ik eigenlijk wilde doen met het uitbrengen van 'Radio De Maan' gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Vo

Boekenclub

Ayreon doet het zo Er zijn een aantal knopen doorgehakt. En liedjes geschreven. En wat gepield in de studio. Maar het waren een paar drukke maanden op de zaak dus de Grote Lijn heb ik niet zozeer vastgehouden als wel in de gaten gehouden. Er zijn andere manieren om een verhalend conceptalbum te maken. Dat is les 1. Het hoeft dus niet per se een Ayreon-achtige vorm te hebben. Ik denk daarnaast dat het format als uitingsvorm een belangrijke rol speelt in het storytelling van het album. Een verhaal op LP wordt anders geconsumeerd dan op cassette of CD, om nog maar te zwijgen van streaming. Persoonlijk denk ik dat streaming de wijze waarop we muziek maken en nadenken over wat muziek überhaupt is enorm heeft beïnvloed. En nog zal beïnvloeden in de nabije toekomst. Het boek 'Every Song Ever' van Ben Ratliffe is wat dat betreft een eye opener . Alleen al vanwege het feit dat we als luisteraar via Spotify enzo de hele muziekgeschiedenis onder de vingertoppen hebben, is van niet t

DEMO-ITIS

Luiheid, onkunde en een niet aflatende liefde voor muziek. Zou ik daar een businessmodel van kunnen maken? Het bepaalt in ieder geval wel voor een groot deel mijn modus operandi in het schrijven van liedjes. Afgelopen week aan versie 2.0 van 'Licht En Horizon' gewerkt. Het liedje staat als demo sterk maar omdat ik de multitracks niet niet meer heb (het liedje was geschreven in het kader van een 7-dagen-7-liedjes-challenge) moest ik van de demo een betere nieuwe versie maken. Normaal gebruik ik de demo als startpunt en voeg laagjes toe en haal laagjes eraf totdat die demo begraven ligt ergens in het uiteindelijke resultaat. Dat is een bijzonder bevredigende manier van werken. En geen last van demo-itis want de demo vormt vrij letterlijk de basis van het arrangement. De sfeer van de demo blijft behouden.Die gaat het eerst verloren in het geval van demo-itis. Dus na al mijn gepraat over werken met kleine stukjes muziek en die samensmelten tot grotere stukken, met al mijn g