Doorgaan naar hoofdcontent

7 Dagen 7 Liedjes: The Making Of

Omdat ik met mijn 3ejaars had afgesproken dat we een week lang elke dag een liedje zouden schrijven, onder het mom van je-leert-liedjes-schrijven-door-liedjes-te-schrijven. Het doel was om iedereen een beetje los te schudden en aan het werk te zetten. En ik zette mezelf ook aan het werk want een goed voorbeeld doet goed volgen. Of zoiets. Het was een drukke week, waar ik op sommige dagen pas om 9 uur thuis kwam en nog een liedje moest schrijven. En soms zat ik lekker te werken tot half 2 's nachts en dan was de wekker om half 7 vrij pijnlijk. Maar goed, slaap is iets voor later. Als ik met pensioen ga.

1) Papapapa (opdracht: woordloze hook)
De tekst en melodie van het verse zijn supersnel bedacht, nadat ik de hook van het chorus had bedacht. Een Latin-loopje, synthbas en wat strings-uit-een-doosje. Alles moet snel en er is geen tijd om lang te twijfelen over geluidjes en arrangementen. Eigenlijk is er geen tijd om over iets lang na te denken. Dat is nu net de bedoeling. Het is wellicht slimmer om alleen gitaar of piano op te nemen en te zingen. Minder gedoe. Toch is het nu ook net dat gedoe met geluidjes dat mijn schrijven op een bepaald spoor zet. Onbewust


2) Utrecht Slaap Zacht (opdracht: geografie in de titel)
Wat ik het mooist gelukt vind in de melodie op "slaap zacht" met de harmonische wending eronder. Waarbij ik moet zeggen dat ik een week later niet meer weet welke akkoorden ik eigenlijk speelde. De tekst is me iets te weinig dichterlijk in het verse. Wel weer een sterke hook, al zeg ik het zelf. Liedje schrijven en meteen op de iPad knallen, binnen 80 minuten. Hier zou ik nog wel eens iets van kunnen maken.


3) Morgen Gaat Nooit Meer Voorbij (opdracht: pedaaltoon)
Jammer dat ik niet zo snel koortjes in elkaar kan zetten. Dat is wel de bedoeling van dit liedje. Het double-tracken werkt niet zo goed hier. Wel een lekkere titel, die verder uitgewerkt mag worden in versie 2.0. Normaal zit ik dagen, soms weken, te dubben op een regel tekst. Langzaam denken en wikken en wegen. En nu moest het in een keer uitgepoept worden.

4) Baan Om De Aarde (akkoordenschema van www.autochords.com)
De geest van Jeff Lynne was in mij gevaren, althans zo voelde het. Dit is wel een de liedjes die met wat aandacht en liefde een kneiter van een hit zou kunnen opleveren. De akkoorden waren een gegeven. Ik heb gespeeld met het harmonisch ritme en daar kwam een aardige hook uit. Ging heel snel dit liedje. Geprobeerd een diep thema aan te roeren, naar aanleiding van de film Interstellar en mijn ooit nog te verschijnen nederprog conceptalbum over een astronaut. En sorry voor de gitaar die uit de bocht vliegt, maar ja: demo enzo.





5) Lie To Me (gebruik bestaande tekstregels)
Ik kan dus ook Engels, blijkt. Voelde onwennig en een beetje raar. Ook het zingen in het Engels voelde "doen alsof". De tekstregels uit het chorus komen van Ryan Adams. Bedankt dude. Het gitaardingetje bevalt me wel. Een hybride Blackbird en standaard-Raccoon-tokkel. Met lekkere vribato. Wees niet bang voor een Groot Cliché, zeker niet als je 's avonds laat nog een liedje moet afmaken en je eigenlijk naar bed wil. Want de afwezigheid van slaap begon me inmiddels op te breken. Ik zing ook vrij slaperig, kan ook met het late tijdstip en mijn slapende huisgenoten te maken hebben. Gelukkig kon ik het volgend liedje in de ochtend schrijven.

6) Onder Lakens (vrije opdracht)
Zondag, niet uitslapen en fris van de lever met een bak sterke koffie. Engels zingen en vandaag rappen, ik beheers het allemaal. Lastig dat je bij rap veel woorden en lettergrepen moet gebruiken. Dat was meer werk dan ik had gedacht. Muzikaal gezien ben je dan weer sneller klaar, koppiepeest jeweet. Dat hiphopalbum hou je nog van mij tegoed. De dagen dat je meer tijd hebt blijken vaak toch nog gestess op te leveren, want meer tijd kost ook meer tijd. Liedje schrijven in 1 uur lukt wel, maar als je 3 uur hebt dan doe je er toch 3 uur over.

7) Voor Het Laatst (2 akkoorden in verse; andere akkoorden in het chorus)
De laatste! Stemmig einde, geïnspireerd door Bill Fay. Ben blij met het koortje, ondanks de parallelle kwinten. Kwam snel tot een idee. Wilde iets op piano doen en met mijn techniek wordt het dan al snel een ballad. Het was een wonderlijke week, waarin ik veel geleerd heb over mijn eigen creatieve proces. Ik dacht altijd dat ik heel erg divers was, maar puntje bij paaltje komt en je vanuit je instinct moet reageren en werken, dan is dit wat eruit komt en heeft het inderdaad een grote mate van gelijkmatigheid. Dit is dus wat ik doe.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een Modderfakking Jaar

1e single Een jaar. Ik zag zonet dat mijn laatste blogpost een jaar geleden was. Een modderfakking jaar. Wat zeg ik? Méér dan een jaar geleden. En zoals de oplettende fans allang hebben opgemerkt: 'Radio De Maan' is nog steeds niet verschenen. Geen excuses, geen verhaal dat ik heel erg lang de tijd neem om zo nauwgezet mogelijk mijn muziek op te nemen. Want eerlijk gezegd ben ik niet dagelijks bezig met de plaat. Dat hoeft ook niet. Ik maak nog steeds progressie. Een paar nieuwere liedjes dringen zich op. Songteksten (toch altijd wel de laatste hordes) worden afgemaakt, liedjes die vast dreigden te lopen zijn vlot getrokken. Het krijgt vorm. Muzikaal, tekstueel en conceptueel. Het wordt mooi. Het is al mooi en ik voel dat ik wel weer een volgende stap in BELKER heb gezet. Er waren plannen. En er was realiteit. En onvoorziene omstandigheden met geld enzo. Dus wat ik eigenlijk wilde doen met het uitbrengen van 'Radio De Maan' gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Vo

DEMO-ITIS

Luiheid, onkunde en een niet aflatende liefde voor muziek. Zou ik daar een businessmodel van kunnen maken? Het bepaalt in ieder geval wel voor een groot deel mijn modus operandi in het schrijven van liedjes. Afgelopen week aan versie 2.0 van 'Licht En Horizon' gewerkt. Het liedje staat als demo sterk maar omdat ik de multitracks niet niet meer heb (het liedje was geschreven in het kader van een 7-dagen-7-liedjes-challenge) moest ik van de demo een betere nieuwe versie maken. Normaal gebruik ik de demo als startpunt en voeg laagjes toe en haal laagjes eraf totdat die demo begraven ligt ergens in het uiteindelijke resultaat. Dat is een bijzonder bevredigende manier van werken. En geen last van demo-itis want de demo vormt vrij letterlijk de basis van het arrangement. De sfeer van de demo blijft behouden.Die gaat het eerst verloren in het geval van demo-itis. Dus na al mijn gepraat over werken met kleine stukjes muziek en die samensmelten tot grotere stukken, met al mijn g

Boekenclub

Ayreon doet het zo Er zijn een aantal knopen doorgehakt. En liedjes geschreven. En wat gepield in de studio. Maar het waren een paar drukke maanden op de zaak dus de Grote Lijn heb ik niet zozeer vastgehouden als wel in de gaten gehouden. Er zijn andere manieren om een verhalend conceptalbum te maken. Dat is les 1. Het hoeft dus niet per se een Ayreon-achtige vorm te hebben. Ik denk daarnaast dat het format als uitingsvorm een belangrijke rol speelt in het storytelling van het album. Een verhaal op LP wordt anders geconsumeerd dan op cassette of CD, om nog maar te zwijgen van streaming. Persoonlijk denk ik dat streaming de wijze waarop we muziek maken en nadenken over wat muziek überhaupt is enorm heeft beïnvloed. En nog zal beïnvloeden in de nabije toekomst. Het boek 'Every Song Ever' van Ben Ratliffe is wat dat betreft een eye opener . Alleen al vanwege het feit dat we als luisteraar via Spotify enzo de hele muziekgeschiedenis onder de vingertoppen hebben, is van niet t