maandag 4 april 2011

1, 2, 3, 4 Sporen

Terwijl mijn uitermate digitaal opgenomen nieuwe EP nog afgemaakt moet worden, ben ik alweer aan het nadenken over nieuwe stappen. Ik ga eens helemaal weg van die computer. Ik heb mijn ouwe 4-track cassetterecorder van zolder gehaald, en ga terug naar de lofi-bron waar het goed toeven is. Vier sporen maar, niet bouncen is de regel, alles analoog, alles in minder dan 3 takes. Dus ik moet mijn sjit voor mekaar hebben voor de opnames beginnen en niet dat we-verzinnen-er-wel-wat-op-als-we-bezig-zijn-met-opnemen. Alleen, hoe zat dat ook alweer met "Cue" enzo? Vriend Tal sprong meteen in toen hij van mijn voornemen hoorde. Het zal gaan ruisen, knarsen, kraken, scheef zijn, vals zijn, maar vol leven en adem. Trouwens, nu bedenk ik me: Tal heeft ook een 4-sporen-bak. Samen acht sporen! Zou je die kunnen syncen? Of sla ik weer op hol? Eerst maar eens op zoek naar TDK-SM teepjes. Op naar de Kanoalstroat of Stroatweg!

1 opmerking:

  1. ik zat vanmorgen nog eens te bedenken wat dan het precieze doel is. als het doel analoog met uien en rafels is, dan werkt de tascam methode. als het om een goede performance (leven en adem) gaat, dan heb je vooral een strenge producer nodig. anders gezegd, waren jouw 4 track demos zoveel beter dan wat je nu doet? de mijne zeker niet.

    mag ik een tussenweg voorstellen? digitaal opnemen (binnen het beperkte kader van 4 tot 8 sporen, max.3 takes en alleen inprikken waar en wanneer nodig), bouncen naar 4 sporen tape (voor het analoge karakter), en dan weer terug naar digitaal voor mix. maak een selectie van 6 liedjes, minimaal 2 per sessie, en we zijn met een paar sessies rond. jij schrijft, waar nodig schaaf ik, jij speelt, waar nodig doe ik ook iets, en ik produceer, techniceer en mix. we houden het klein, prikken data, en zorgen dat het op datum x af is.

    BeantwoordenVerwijderen