Doorgaan naar hoofdcontent

Wilco en hun pedaaltjes

Ik heb net (weer) Wilco op Lowlands zitten kijken. Indrukwekkend. En een jaloersmakende hoeveelheid versterkers en gitaren, de een nog vintager dan de ander. Kijkt u even mee in de keuken?

Dit zijn de pedaaltjes van Jeff Tweedy:

En dit is het board van Nels Cline:
Met bijbehorende uitleg van Nels zelf:
1) Boss tuner
2) Voodoo Lab Pedal Power II
3) Fulltone Deja Vibe the little one, non-stereo)
4) Digitech Whammy Pedal (the original model)
5) Z-Vex Fuzz Factory
6) Ernie Ball volume pedal (I've managed to break 5 of these things over the years, but still I persist...)
7) Crowther Audio Hot Cake overdrive
8) Boss CS3 Compressor
9) Boss Vibrato Pedal
10) Fulltone '69 Fuzz
11) Klon Centaur overdrive
12) ProCo Rat distortion (modified)
13) Boss DD-2 digital delay
* floating on and off the pedal planet:
Cry Baby wah-wah (not pictured)
14) Electro Harmonix The POG

15) Block of wood: custom made (for my foot during lap steel moments)

Daarnaast heeft de heer Cline nog een "science project" in zijn set-up verwerkt:
THE SCIENCE PROJECT:

1) Electro Harmonix 16 Second Digital Delay (the original one, not the re-issue - I've had this for 19 years...!!!)
2) Korg Kaos Pad (next to the springs, bottlenecks, egg whisk, and battery-powered drink stirrer)
3) Electro Harmonix Holy Grail reverb
4) Mid-Fi Electronics Glitch Computer

The black box that's lurking/loitering nearby is an Alan Yee (of Memphis) The Fuzzy Nuts distortion pedal. Alan hand makes a few of these, plus a clean boost called The Last Temptaton of Boost that has majorly infiltrated the Wilco pile o' pedals. And a treble boost...

En 3e gitarist/2e toetsenist Pat Sansone kan de tering krijgen denk ik, want niemand wil weten wat zijn pedaaltjes zijn.

Voor nog meer Wilco techtalk: via

Reacties

  1. wie ook een klein piemeltje heeft is john frusciante:
    http://www.jftab.com/htm/john-frusciante-gear-effects.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is beter dan 3 MoogerFoogers? 30 van die krengen! Op PinkPop (vorig jaar?) had ie in ieder geval een butt-geluid. Ik denk 1 foogertje teveel op.
    "MoogerFooger, de aangename verfrissing voor uw gitaargeluid!" Nu nog een jingle eronder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een Modderfakking Jaar

1e single Een jaar. Ik zag zonet dat mijn laatste blogpost een jaar geleden was. Een modderfakking jaar. Wat zeg ik? Méér dan een jaar geleden. En zoals de oplettende fans allang hebben opgemerkt: 'Radio De Maan' is nog steeds niet verschenen. Geen excuses, geen verhaal dat ik heel erg lang de tijd neem om zo nauwgezet mogelijk mijn muziek op te nemen. Want eerlijk gezegd ben ik niet dagelijks bezig met de plaat. Dat hoeft ook niet. Ik maak nog steeds progressie. Een paar nieuwere liedjes dringen zich op. Songteksten (toch altijd wel de laatste hordes) worden afgemaakt, liedjes die vast dreigden te lopen zijn vlot getrokken. Het krijgt vorm. Muzikaal, tekstueel en conceptueel. Het wordt mooi. Het is al mooi en ik voel dat ik wel weer een volgende stap in BELKER heb gezet. Er waren plannen. En er was realiteit. En onvoorziene omstandigheden met geld enzo. Dus wat ik eigenlijk wilde doen met het uitbrengen van 'Radio De Maan' gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Vo

DEMO-ITIS

Luiheid, onkunde en een niet aflatende liefde voor muziek. Zou ik daar een businessmodel van kunnen maken? Het bepaalt in ieder geval wel voor een groot deel mijn modus operandi in het schrijven van liedjes. Afgelopen week aan versie 2.0 van 'Licht En Horizon' gewerkt. Het liedje staat als demo sterk maar omdat ik de multitracks niet niet meer heb (het liedje was geschreven in het kader van een 7-dagen-7-liedjes-challenge) moest ik van de demo een betere nieuwe versie maken. Normaal gebruik ik de demo als startpunt en voeg laagjes toe en haal laagjes eraf totdat die demo begraven ligt ergens in het uiteindelijke resultaat. Dat is een bijzonder bevredigende manier van werken. En geen last van demo-itis want de demo vormt vrij letterlijk de basis van het arrangement. De sfeer van de demo blijft behouden.Die gaat het eerst verloren in het geval van demo-itis. Dus na al mijn gepraat over werken met kleine stukjes muziek en die samensmelten tot grotere stukken, met al mijn g

Boekenclub

Ayreon doet het zo Er zijn een aantal knopen doorgehakt. En liedjes geschreven. En wat gepield in de studio. Maar het waren een paar drukke maanden op de zaak dus de Grote Lijn heb ik niet zozeer vastgehouden als wel in de gaten gehouden. Er zijn andere manieren om een verhalend conceptalbum te maken. Dat is les 1. Het hoeft dus niet per se een Ayreon-achtige vorm te hebben. Ik denk daarnaast dat het format als uitingsvorm een belangrijke rol speelt in het storytelling van het album. Een verhaal op LP wordt anders geconsumeerd dan op cassette of CD, om nog maar te zwijgen van streaming. Persoonlijk denk ik dat streaming de wijze waarop we muziek maken en nadenken over wat muziek überhaupt is enorm heeft beïnvloed. En nog zal beïnvloeden in de nabije toekomst. Het boek 'Every Song Ever' van Ben Ratliffe is wat dat betreft een eye opener . Alleen al vanwege het feit dat we als luisteraar via Spotify enzo de hele muziekgeschiedenis onder de vingertoppen hebben, is van niet t